Zelfs op de snelweg is het een imposante verschijning, al is het alleen al vanwege de knipperende lichtjes en opvallende tekst: convoi exceptionel! In deze blog: mobiele kranen. Mobiele kranen zijn er in allerlei soorten en maten: van torenkraan op wielen, tot kraanwagen, ruwterrein kraan, citykraan tot telescopische rupskraan. Een knap staaltje techniek, maar wie heeft dit bedacht?

Deze vraag heeft de nodige opschudding veroorzaak begin jaren 90. In de centrale rechtbank in Amsterdam was er toen sprake van een kort geding, dat werd aangespannen door Munster HMC uit Erp, een bouwkranen bedrijf. De andere partij? De Veronica Omroeporganisatie (VOO).

Wat was er aan de hand?

In de maand april zond Veronica een programma uit genaamd ‘De Nieuwe Nationale Ideenbus’. De winnaar was meneer L. Spierings, die een prijs van maar liefst vijfduizend gulden kreeg voor ‘zijn’ uitvindingen: een mobiele bouwkraan die zichzelf weet op te bouwen. Meneer de Leur, directeur van het kranenbedrijf uit Munster, claimt dat dit helemaal niet de uitvinding is van Spierings, maar de kraan van zijn bedrijf. Spierings heeft tot een paar jaar geleden gewerkt als hoofd van de ontwerp afdeling voor mobiele kranen.

Het argument van De Leur

Spierings had maar recent het bedrijf verlaten. Hij zou zijn uitgekeken op de kranenbranche en wilde zich verdiepen in de scheepsbouw. Maar binnen een aantal weken dook er opeens een nieuwe naam op in het handelsregister, voor ontwerp, productie en verkoop van bouwkranen. De uitzending op Veronica was de druppel die de emmer deed over lopen: Spierings vertelde trots hoe er geen concurrentie was voor mobiele bouwkranen op de Nederlandse markt, en dat er nergens ter wereld dergelijke kranen worden gebouwd. Daar klopte dus helemaal niets van, aldus De Leur. Veronica wilde niet meewerken, dus koos De Leur er voor om naar de rechter te stappen.

Spierings reageert teleurgesteld. Hij ontkent de gelijkenis van zijn bouwkraan met die van Munster. Juist omdat hij daar gewerkt heeft, kent hij goed het verschil tussen de ontwerpen. En deze technische verschillen kan hij haarfijn uitleggen. Hij is daarom ook niet van plan zijn vijfduizend gulden terug te geven. Die heeft hij dik verdient, zegt hij zelf.

Spierings Mobile Cranes

Hoe dit geding is afgelopen, wordt duidelijk wanneer je beide namen op zoekt. Het internet staat vol met allerlei modellen bouwkranen van Spierings. In de jaren negentig groeit zijn bedrijf flink door, en maakt naam in binnen- en buitenland. Vandaag de dag is Spierings Mobile Cranes nog steeds een van de belangrijkste kranen ontwikkelaars ter wereld.

Waar de mobiele kraan begin jaren negentig nog een uniek verschijnsel was, vind je ze tegenwoordig overal. Het is een heel gangbaar middel geworden in de bouw. Dankzij de vele verschijningsvormen is er voor iedere situatie een kraan die hulp kan bieden. Het aanbod is zelfs zo groot, dat tegenwoordig mensen ook tweedehands hun mobiele kraan te koop aanbieden.