Het gevaar van transport door de stad heen, kan dit veiliger?

Geplaatst op

In Amsterdam zijn vrachtwagens betrokken bij 14% van de verkeersdoden. Ik besprak verkeersveiligheidskwesties in stedelijke logistiek met het lokale AT5-kanaal en was geschokt. Een derde van de vrachtwagens die we zien, heeft bijna geen beschermende maatregelen tegen ongevallen met voetgangers of fietsers. Moet je vrachtwagens met dode hoeken niet buiten sluiten? Walther Ploos van Amstel, docent stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam. Dat gezegd hebbende, het moet veiliger zijn.
Vracht in stedelijke logistiek: wordt het veiliger?

Onveiligheid in de stad


Elke keer gebeuren er te veel ongelukken. Triest voor naaste familieleden, triest voor de chauffeur. “Blinde vlekken” zijn meestal de oorzaak van ongevallen met vrachtwagens in de stad. Moeten we vrachtwagens met dode hoeken niet verbieden? Bijna alle fabrikanten bieden directe visuele modellen van stedelijke logistiek. In Londen zijn vrachtwagens met dode hoeken niet meer welkom op bouwplaatsen. In de UK is er ook het Fleet Operator Recognition Scheme (FORS) van de Nederlandse transporteur Driessen Special Transport.
Het Nederlandse Ministerie van Transport en Logistiek (TLN) staat positief tegenover het Direct Vision-plan van Londen. TLN verwelkomt alle technologische ontwikkelingen die het zicht van de bestuurder en de verkeersveiligheid helpen verbeteren. Wel vindt TLN dat de strengere eisen niet alleen voor Amsterdam of Nederland moeten gelden, maar ook voor heel Europa. Anders ontstaat er verwarring over wet- en regelgeving. Transport & Lifting Twenthe kan je verder helpen.

Welke technieken kunnen we toepassen?


Naast vrachtwagens, dodehoekspiegels en fietsvangers zijn er nog meer technieken die gebruikt kunnen worden om vrachtwagens veiliger in steden te vervoeren, zoals:
Een 360 camera in de vrachtwagen zou een uitstekende optie zijn. Met een volledig assortiment camera’s en software kan de chauffeur de hele omgeving rondom de truck overzien. U kunt zelfs het “vogelperspectief” gebruiken voor observatie, waardoor het lijkt alsof u zich boven de vrachtwagen bevindt. Vooral handig in smalle winkelstraten.
Een waarschuwingssysteem is ook geen slechte optie. Zo krijgen fietsers, bromfietsers en andere weggebruikers via “Lisa2Alert” geluids- en hoorbare waarschuwingen bij het betreden van de blinde zone van een vrachtwagen.

Vrachtenwagen vervoer voortaan buiten de stad?


Het gemiddelde cijfer voor verkeersveiligheid in Amsterdam is 6. Dit is eigenlijk een schande voor steden waar voetgangers op de eerste plaats komen, maar we doen ons eigenlijk voor als fietssteden van de wereld. Moeten we het vervoer van vracht vanuit steden volledig verbieden? Het is natuurlijk onmogelijk. Om artikelen in een vrachtwagen te vervoeren, heb je ongeveer 13 bestelwagens nodig. Dit heeft niet alleen een negatieve invloed op de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad, maar ook op de verkeersveiligheid.
Laten we er dan voor zorgen dat deze grote vrachtwagens veilig zijn en dat er geen dode hoeken zijn tijdens het rijden. En laten we technologie gebruiken om de chauffeur in de stad te begeleiden om hem of hem veilig te ondersteunen.
Gelukkig werken veel transportbedrijven met chauffeurs om hun best te doen om zich in te zetten voor verkeersveiligheid. Ik begrijp echter niet dat een derde van de vrachtwagens nauwelijks bescherming kan bieden aan voetgangers of fietsers. Transport & Lifting Twenthe.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *