4 weetjes over de scheepsbouw

Geplaatst op
scheepsbouw

Voordat een schip het water op kan, moeten alle onderdelen van het schip gecontroleerd en verbonden zijn. Er gaat dus een heel proces aan vooraf, voordat het schip gebruikt kan worden voor het vervoer van producten. Bij de scheepsbouw maritiem is het daarom van belang dat er een helder plan is, waarin alle onderdelen van het schip naar boven komen. Om jou een beter beeld te geven wat er uiteindelijk opgeleverd moet worden, geven we 4 weetjes weg!

Een waterdicht schip

Een schip moet uiteraard waterdicht zijn. Hiervoor moet het juiste materiaal worden gebruikt voor de boot. Vroeger werd dit gedaan door het gebruik van mos of planten. In de huidige tijd wordt dit gedaan door het gebruik van epoxy-lijm of hars in combinatie met beschermingslagen van bijvoorbeeld polyester. 

Roestvrij stalen schip

Om corrosie bij een stalen schip tegen te gaan, wordt er een verf gebruikt die hiertegen bestand is. Vaak wordt dit gedaan door actieve en passieve beschermingslagen te gebruiken.  Een actieve beschermlaag is bijvoorbeeld het gebruik van een zink- of aluminium laag, waardoor corrosie meteen bij de bron wordt aangepakt. Een passieve beschermlaag is verf die zuurstofatomen tegenhoudt, waardoor het probleem van corrosie wordt aangepakt. 

Elektriciteit op de boot

De boot wordt zo gebouwd dat er generatoren worden gebruikt om elektriciteit op te wekken. De generatoren worden actief door het gebruik van dieselmotoren. Dit kan als het ware worden gezien als een mini elektriciteitscentrale net als op het land. 

Een GPS-systeem voor de positie

Elk schip dat momenteel het water op gaat, is voorzien van een GPS-systeem. Hierdoor kan de positie van het schip op het water worden bepaald. Dit is van belang wanneer het schip lang onderweg is naar bestemming. Er kan hierdoor vanuit het land worden ingespeeld op de omgevingsfactoren van het schip.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *